Dag 18, 21 september 2025 / Stellenbosch naar Kaapstad

22 september 2025 - Kaapstad, Zuid-Afrika

We rijden vandaag naar ons eindstation, Kaapstad. We starten richting Stellenbosch maar maken eerst een stop bij een historische plek, namelijk de plek waar Nelson Mandela werd vrijgelaten. Voor de poort van Drakenstein correctional services (de gevangenis), staat nu een standbeeld van Nelson Mandela met de voor hem ironische vuist in de lucht. Het standbeeld is in zijn aanwezigheid op zijn 90e verjaardag onthuld. Wie kent de foto niet waarop hij en zijn vrouw Winnie beiden met de vuist in de lucht staan.

DSC06596 1000038346 DSC06587

Daarna door naar Stellenbosch, universiteitsstad. Op de dorpsstraat staat ook se winkel van Oom Sami. We krijgen de tijd om rond te lopen, te lunchen en wat te winkelen. Bij Starbucks scoren we koffie met wat lekkers erbij.

20250921_130608 

Daarna door naar Kaapstad. We passeren flink wat kilometers aan sloppenwijken net buiten Kaapstad, best wel een contrast met wat we net zagen en gaan zien. 

20250921_135932

We komen in de drukke stad aan, wat een verschil met de natuur zeg. We gaan meteen door naar de tafelberg want hij is open voor bezoek en dat is ie niet altijd. Met een gondel omhoog, rondwandelen, genieten van het prachtige uitzicht op de stad, het voetbalstadion en Robben eiland en weer met de gondel naar beneden. 

DSC06606 20250921_14565820250921_15264320250921_152320 20250921_153559DSC06627 DSC06646

Met de bus rijden we richting Bo-Kaap,een kleurrijke wijk, we bezoeken een atelier van iemand die van recyclebare spullen kunst maakt en dan  richting het hotel.

DSC06655 DSC06659DSC06664

'S Avonds rijden we naar het waterfront met veel winkels en restaurants om daar iets te eten. We kiezen voor een goed visrestaurant, ik had een heerlijk zalmpje.

IMG-20250921-WA0052 20250921_205155

Retour hotel want morgen komen we hier toch weer terug, maar dan in daglicht. Het was een lange dag en moe zoeken we onze hotelkamers op. Weer prachtige dingen gezien! 

Foto’s

4 Reacties

  1. Marga Moester:
    22 september 2025
    Wat een mooie reis Shirley. En mazzel dat je de Tafelberg kon bezoeken.
    Geniet nog van de laatste dagen.
  2. Joan:
    22 september 2025
    Geniet nog altijd met je mee, Shirley! Wat een contrastrijk land is Zuid-Afrika toch. Mooi dat je Tafelberg op kon, het uitzicht is bij helder weer top!
  3. Joke:
    22 september 2025
    Weer een mooie dag. Hoe verschillend kan een land zijn prachtige natuur daarnaast de armoede en vervolgens een drukke stad
  4. Betty:
    22 september 2025
    Leuk om t weer te beleven,