Dag 18, 21 september 2025 / Stellenbosch naar Kaapstad
22 september 2025 - Kaapstad, Zuid-Afrika
We rijden vandaag naar ons eindstation, Kaapstad. We starten richting Stellenbosch maar maken eerst een stop bij een historische plek, namelijk de plek waar Nelson Mandela werd vrijgelaten. Voor de poort van Drakenstein correctional services (de gevangenis), staat nu een standbeeld van Nelson Mandela met de voor hem ironische vuist in de lucht. Het standbeeld is in zijn aanwezigheid op zijn 90e verjaardag onthuld. Wie kent de foto niet waarop hij en zijn vrouw Winnie beiden met de vuist in de lucht staan.
Daarna door naar Stellenbosch, universiteitsstad. Op de dorpsstraat staat ook se winkel van Oom Sami. We krijgen de tijd om rond te lopen, te lunchen en wat te winkelen. Bij Starbucks scoren we koffie met wat lekkers erbij.
Daarna door naar Kaapstad. We passeren flink wat kilometers aan sloppenwijken net buiten Kaapstad, best wel een contrast met wat we net zagen en gaan zien.
We komen in de drukke stad aan, wat een verschil met de natuur zeg. We gaan meteen door naar de tafelberg want hij is open voor bezoek en dat is ie niet altijd. Met een gondel omhoog, rondwandelen, genieten van het prachtige uitzicht op de stad, het voetbalstadion en Robben eiland en weer met de gondel naar beneden.
Met de bus rijden we richting Bo-Kaap,een kleurrijke wijk, we bezoeken een atelier van iemand die van recyclebare spullen kunst maakt en dan richting het hotel.
'S Avonds rijden we naar het waterfront met veel winkels en restaurants om daar iets te eten. We kiezen voor een goed visrestaurant, ik had een heerlijk zalmpje.
Retour hotel want morgen komen we hier toch weer terug, maar dan in daglicht. Het was een lange dag en moe zoeken we onze hotelkamers op. Weer prachtige dingen gezien!


















Geniet nog van de laatste dagen.