Dag 30 - 29 februari - Batang Ai

29 februari 2016 - Kuching, Maleisië

Gisterenmiddag per bootje aangekomen bij het Batang Ai Longhouse Resort. En de zon is gaan schijnen! Een apart resort, een hotel van hout gemaakt, tegen een bergwand aan met een heerlijk uitzicht op het stuwmeer waar het eiland in ligt. We ontbijten op een veranda met datzelfde uitzicht en de geluiden van de dieren om ons heen. Krekels, vogels en kikkers.

batang ai Longhouse resort 2 batang ai Longhouse resort

We gaan vandaag met een longboat naar een longhouse om te kijken hoe de mensen daar wonen en leven. Het ritje heen en terug was heerlijk, prachtig uitzicht met dat mooie weer in het open krakkemikkige bootje.

longboat

In onze reisbeschrijving staat dat dit voorheen koppensnellers waren en dat we warm welkom geheten zullen worden door de natives die we ook aan het werk zullen zien. We hebben onderweg wat cadeaus gekocht omdat dat zo moest vertelde de gids, je moet ze iets aanbieden en er leven 37 families. Wij hebben zakjes zout, chips en snoep meegenomen om aan de chief aan te bieden. We zouden blijven lunchen en ze gaan voor ons dansen.

Dat was wel bijzonder want alles was iets anders dan wij ons voorgesteld hadden. Van het koppensnellersverhaal was weinig te merken, er hingen nergens meer schedels. Er waren maar een paar mensen aanwezig en die lieten zich niet echt zien. Er werden wat matjes uitgerold met peper en rijst, wat hout.

Longhouse view Longhouse houthakken Peper

De chief en de anderen waren op het land aan het werk, dus boden we de spullen aan de tweede man aan. Wel hebben we een vriendje gemaakt, een lief klein jochie dat constant bij ons bleef en hele verhalen aan het vertellen was. We verstonden er niks van maar hebben gewoon in het Nederlands gereageerd en hij vond het helemaal leuk! Een meisje en jongen hebben voor ons gedanst en natuurlijk moesten we even meedoen. So you think you can dance,  wees voorbereid... De lunch gebruikten we op de grond op plastic bordjes en was heerlijk. Kip,  rijst, noodles,  verse groente en talapia vis. Daarna nog even een blaaspijp lesje gehad. We hebben talent bleek en pas maar op want we kunnen iemand nu op afstand doden en je weet niet hoe het gegaan is!

Longhouse lunch Longhouse dansers Iban kids Iban kids 2 blaaspijp les L blaaspijp les S longboat 2

In de middag weer terug naar ons hotel. En warm dat het was. Ze hadden een zwembad maar ja, wij hadden alleen rekening gehouden met regen. Nou, aangezien ze ons daar niet kennen en we er ook niet meer terugkomen hebben we gewoon in ons ondergoed aan het zwembad gelegen een paar uur. Je ziet tegenwoordig toch geen verschil meer. Het was heerlijk en we hebben hele rode koppen gekregen. We zijn zelfs nog actief geweest en hebben een natuurwandeling met een gids door het bos gemaakt. Alle planten en kruiden zijn besproken maar vraag het vooral aan Lidwina als je nog wat wilt weten.... in de avond weer heerlijk gegeten buiten op de veranda met dat prachtige uitzicht. Komt er ook opeens ene Keith zich voorstellen met wat mannetjes in zijn kielzog. Hij blijkt de nieuwe General manager sinds 6 weken te zijn en loopt met allerlei reisbrochure mannetjes en critici rond om het Resort te promoten. Hij vroeg hoe we het hadden dus we hebben vooral het personeel een pluim in de kont gegeven en gezegd dat de omgeving prachtig was en het eten in dit resort zo lekker en veel te veel was. Vervolgens vroeg hij: en wat doe je dus als eerste als je thuiskomt? Mijn antwoord: go on a diet!  Liggen ze dus helemaal in een deuk, want ik hadden natuurlijk moeten zeggen dat ik dit resort aan iedereen aan ging raden. Ach, ze kennen me nog niet goed genoeg om te weten dat ik altijd zo raar reageer natuurlijk! Na de fantastische dag van gisteren met de Orang oetangs vandaag dus wederom een heerlijke dag met al die zon er bij.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. C&C:
    Super dag!
  2. Joan:
    2 maart 2016
    Die koppensnellers waren zeker druk bezig geweest dat er geen mens te bekennen was ?(of konden de toeristen die jullie voor waren niet zo goed richten bij het pijltjes blazen?
    Wat een leuke ervaring weer zo midden in de jungle al die geluiden en eindelijk weer de zon! Had je die Keith mooi tuk, Shirley!
  3. Hennie:
    2 maart 2016
    Als de zon schijnt, heb je geen koppensneller nodig :-)
  4. Anja:
    2 maart 2016
    wat een topdag, heb weer enorm meegenoten!
  5. Mariska Hooijer:
    2 maart 2016
    gaaf hoor om te lezen allemaal. Leuke foto's ook. Super dag hebben jullie gehad.