Dag 9 - 8 februari - Bay of Islands

8 februari 2016 - Bay Of Islands, Nieuw-Zeeland

Vandaag hebben we er voor gekozen om niet de Ninety Miles excursie te doen maar om naar de Waitangi Treaty grounds te gaan.  We hebben er geen spijt van gehad! Is een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van Nieuw-Zeeland en de Maori's. Op 6 februari 1840 werd voor het huis van James Busby het verdrag van Waitangi getekend. Daarna werd het huis Treaty house genoemd en vonden hier belangrijke politieke gebeurtenissen plaats. Het verdrag is een overeenkomst tussen de Britse regering en de Maori. Er onstonden misverstanden omdat er een exemplaar in het Engels is en een in het Maori met verschillende betekenissen, met name mbt de exacte betekenis van soevereiniteit.

Treaty House  Treaty

Verder was er het Maori meeting house met prachtig houtsnijwerk.

Maori meeting house Maori meeting house 2 Maori meeting house 3

En de Maori War Canoe, een 35 meter lange kano die in twee jaar tijd met de hand gemaakt is van 1 enorme kauriboom. De naam: Ngatokimatawbaorua. Er kunnen 120 strijders in en ieder jaar gaat hij op Waitangi Day nog te water. De grootste kano ter wereld ook!

Maori war canoe Maori war canoe 2 Maori war canoe 3

Daarna nog heel snel en veel te kort een bezoekje gebracht aan het net nieuw geopende museum.

Maori (foto van film)  quote 1840    quote Queen E

En dat in een prachtige omgeving ook. Toen terug naar het hotel, wasje gedaan en de rest van de middag hebben in het stadje doorgebracht. Lokaal marktje bekeken en wat souvenirwinkels. Het is wel een toeristenbuurtje, veel hotels, motels en backpackers. Gezellig druk met de zee op de achtergrond. Net de koffer ingepakt; morgen krijgen we weer een hele lange reisdag. Om kwart voor 6 gaat de wekker! Straks dus al......

1. Karin:
    Nice!
  2. Rob jahnl:
    Wij genieten mee hoor !
  3. Karin w:
    8 februari 2016
    Wat ontzettend leuk om jullie reis zo te volgen! Nog veel plezier dames
  4. Joan:
    8 februari 2016
    Mooie plaatjes weer van een prachtige cultuur en een belangrijke historische plek... We genieten van jullie belevenissen en kijken uit naar het vervolg!
  5. Cees Benschop:
    8 februari 2016
    Wat een prachtige reis maken jullie .... echt om jaloers op te worden ... zelf toch ook maar eens over na gaan denken
    Lekker door blijven genieten hoor !!!!
  6. C&C:
    8 februari 2016
    Wauw! Indrukwekkende plek! Genieten!
  7. Mary:
    8 februari 2016
    Jammer dat jullie daar niet 2 dagen eerder waren, op Waitangi Day. Lijkt me spectaculair gezicht die Ngatokimatawbaorua te water.
  8. Anja:
    8 februari 2016
    wat een verrassende dag, prachtig houtsnijwerk ook. Benieuwd naar morgen!
  9. Anneke Jahn:
    8 februari 2016
    Geweldig meiden , wat een prachtige foto's van een super reis
  10. Corine Troost:
    8 februari 2016
    Super gaaf om op zo'n cultureel-historische plek te zijn! Wauw! Sterkte met de wekker
  11. Joke:
    Mooie foto,s dames
  12. Hennie:
    9 februari 2016
    Weer pracht foto's en succes met de verdere reis.